Thursday, December 3, 2009

Plato, aku dan Dia (pt.2)

Okies. The last post was about Plato's thought, which align with Allah's description of alam ruh and the hereafter.
Now.let's continue.

3) Menurut Plato lagi, dunia ini terbahagi kepada 2 bahagian, iaitu dunia fizikal dan dunia idea. ‘Realiti’ yang sentiasa berubah adalah dunia fizikal, manakala realiti yang sempurna dan hakikat yang sebenar adalah dunia idea.

4) Plato menolak pendapat Protagoras yg meragui adanya kebenaran. Bagi Plato, ada pengetahuan yg sempurna. Ada kebenaran abadi yg tidak dapat dijangkau oleh setiap orang.


* Hidup di dunia sekarang ini, memang bukan realiti hidup sebenar, sebab kehidupan yg abadi tu hanyalah apabila kita di ‘sana’ nanti. Pada kenyataan 3, Plato sendiri mengakui bahawa dunia fizikal yg kita lalui sekarang adalah berubah- ubah, tidak kekal. Namun, dunia idea @ alam ruh@ alam ghaib itulah yg sebenarnya hakikat kehidupan kita nanti. Kehidupan selepas kematian kita adalah perkara ghaib kerana masih belum berlaku.

Kenyataan 4 Plato juga amat menarik. Dia mengakui adanya pengetahuan yang sempurna yg tak terjangkau manusia biasa. Milik siapakah pengetahuan sempurna itu? Pastinya Dia Yang Maha Mengetahui. Ilmu Allah itu amat luas, walau dicatat dengan dakwat dari 7 lautan masih tidak akan habis tercatat.

"Dan sekiranya segala pohon yang ada di bumi menjadi pena, dan segala lautan (menjadi tinta), dengan dibantu kepadanya tujuh lautan lagi sesudah itu, nescaya tidak akan habis Kalimah-kalimah Allah itu ditulis. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
(Surah Luqman:27)


Still remember about Plato’s Allegory of the Cave? Recall it back and then you will realize that this world that we are living now is just a shadow, satu bayangan awal tentang kehidupan akhirat nanti. The real world is out there, beyond our grasp if we don’t open our eyes to see the real truth. If our eyes are wide open to see the truth, then we will never be cheated by this impermanent world. The shadow.

5)Plato: manusia bersifat dualistic (jiwa n jasad). Jiwa terperangkap dlm tubuh.
Menurut Aristotle: jiwa sbg suatu yg menjiwai/ menggerakkan badan.

*masih ingat hadis Qalb?

"dlm tubuh manusia itu ada seketul daging, jika baik daging itu, maka baiklah jasadnya..jika buruk daging itu maka buruklh jasad itu. Maka ketahuilah bhw daging itu adalah hati".

6)Filsafat secara dasarnya mahu memecahkan 3 persoalan ini:
- siapakah manusia itu?
- Apakah hidup ini sebenarnya?
- Adakah hidup ini sekadar peluang dengan nasib yang melempar dadu rawak?


* tak perlu untuk kita membongkar semua buku2 falsafah yang ada. The best encyclopedia ever was written by HIm. turn back to al-Quran, your life questions will be asnwered, for those who thinks.

0 comments:

Post a Comment