Thursday, December 3, 2009

Plato, aku dan Dia (pt.1)

For our general knowledge subject module, we need to learn filsafat ilmu (philosophy @ theory of knowledge, and critical thinking).
Okies.
Firstly, who is Mr. Plato?
Plato or his real name is Aristokles is a great philosopher long time ago, and was called as Plato by his teacher.
How did he got ‘Plato’?
Plato = plateau= dahi lebar. hohohoh.
His thoughts were greatly influenced by big names like Pythagoras, Parmenides, Heraclitos and Socrates.




There are few things about Plato’s way of thinking that makes me wonder, as if he was been given ‘enlightenment’ by the Almighty.

1) According to Parmenides: Realiti adalah kenyataan yg abadi, tidak berubah oleh waktu. Plato menyebutnya sebagai dunia idea. Menurutnya, dunia idea adalah dunia gagasan, yang merupakan tempat nyawa- nyawa manusia sebenarnya berada.

2) Plato: “Pengetahuan bukanlah hasil pengamatan deria, kerana dunia yang kita amati ini hanyalah bayangan daripada dunia idea.”
- kerana realiti adalah bayangan dunia idea, maka pengetahuan kita tentang realiti dunia fizikal ini bersifat kabur. Ketika kita lahir, kita membawa pengetahuan bawaan, iaitu pengetahuan yg diperoleh semasa jiwa kita masih di dunia idea.

* Bila diteliti kembali pandangan Plato ini, lampu di minda saya tiba2 menyala. Pertamanya, saya terfikir bahawa ‘dunia idea’ yang dinyatakan Plato ini sebenarnya adalah alam ruh. Pada pernyataan 1 & 2, cuba kita renung kembali firman-Nya;
“Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka “Bukankah Aku ini Tuhanmu?” Mereka menjawab, “Betul (Engkau tuhan kami), kami bersaksi.”
(Al- A’raf: 172)
Janji yang kita lafazkan di hadapan Allah ini diungkapkan semasa kita masih belum bernama, masih sebagai suatu ruh yang belum ditiupkan ke dalam jasad seorang manusia.Di Alam Ruh. Janji yang telah diungkapkan ini menjadi fitrah kita sebagai manusia, iaitu mengakui adanya Dia sebagai Tuhan kita. Fitrah inilah yang sepatutnya (supposedly) mencorakkan pemikiran kita di dunia ini, sebagaimana yang dinyatakan Plato sebagai “pengetahuan bawaan.”


p/s: My intention of writing this isnt to show off Plato as someone genius or superior. Absolutely no. Let's open our eyes to see that He is true, His words are the truth. whenever we learn something, try not to just swallow it. Think, as He asks us to think.

0 comments:

Post a Comment