Sunday, January 1, 2012

旅 (tabi).

def: journey.

1 jan 2012, 11.15am (mlys time) marks the end of my very first long journey.


21st dec, 11.30 pm : arrived in klia from jakarta.
22nd dec 2011, 7.30 pm: depart from klia- singapore- munich.
23rd dec 2011, 7.35 am: arrived in manchester airport. trains to ambleside, lake district.
24th dec 2011, 8.45 pm: arrived in london.
27th dec 2011, 7.35 pm: trains london- holyhead. ferry to dublin
30th dec 2011, 10.15 pm: dublin- manchester
31th dec 2011, 8.55 am: manchester- munich- singapore.
1st jan 2012, 11.15 am: arrived. klia.

the decision was made less than a month from the starting day. subhanallah, many reactions i got when i break the news to people.

reaction i:

"parents awak pegi skali tak?"
me: tak.
"pecaya betul yeh parents awak kat awak.pergi berdua je dengan adik."
me: o0h. betul jugak eh. (terdiam. sebab baru terfikir pasal trust dari mak ayah. terdiam panjang lagi. sebab bila org percayakan kita, ada amanah dan tanggungjawab di situ).

reaction ii:

"wahhh. boleh la kita buat gathering T***** sedunia~!"
"(and many other yeays n setujuss from the conference)"

reaction iii:


"bashu, apa hadaf awak? awak kena letak hadaf. nanti bolehla kami bantu mana2 yg dapat"


soalan paling banyak saya dapat masa 1st day di sana: "awak tak jetlag ke? kenapa macam tak penat?"

(mungkin hati yg berbunga + himmah yg tersiram kembali berjaya mengatasi kesuraman winter + jetlag yg tipikal pd org yg travel merentas longitude.atau mungkin saya dah tidoq banyak sgt dlm flight smpai tak ngantuk dah :P)

referring to this post, mungkin saya patut buat revision pada post itu, sebab subhanallah, saya dapat sesuatu yg sangat sangat berharga di situ, yang saya rasa Allah memang sengaja meletakkan saya dalam kondisi itu, dengan perasaan itu, supaya saya betul-betul nampak apa tarbiyah yg Dia nak saya dapat. berkaca-kaca jugakla mata saya ni walaupun tak masuk habuk.

nak sampai dublin pun sgt banyak dugaan.
allah hijab mata kami, allah ubah plan kami, diri yg hampir putus asa & nak tido je taknak fikir apa dah, kondisi yg mencekik (people, duit, waktu yg suntuk), dan wallahua'lam lagi.
takut, seolah-olah Dia tak izinkan.

subhanallah, lagi besar tarbiyah di situ.
saya jumpa macam2 di bumi dabelin (abaikan ejaan saya. Kami memang suka eja mcm ni ^^). saya rasa macam2 di bumi dabelin. saya kutip macam2 di bumi dabelin insyaallah.
ada orang czech, ada orang Oz, ada orang UK.
kalau antunna risau pasai hak yg tak tertunai ke atas saya, jangan risau. sebab bagi saya, seorang daie itu adalah seorang yg mampu memanipulasikan kondisi, sehingga kondisi itu nanti yg akan menyokong apa yg dibawa/diniatkan. daie itu adalah orang yang mampu mencari hikmah, macam yg nabi suruh ;)


esok perlu pulang ke jakarta.
lusa kelas mula.

jazakumullahu khairan katseera kpd semua yg saya sempat jumpa. kpd yg menyumbang macam2. kpd yg berdoa. kpd yg berkata-kata. kpd yg mengirim pesan. kpd yg membuat mata saya berkaca-kaca. kpd Dia yg memberi kekuatan dan perlindungan. anda semua adalah watak-watak dalam cerita saya ^_^

moga terus tsabat, seperti gelas antik itu :)


lake district. sdg tunggu seseorg.


manchester

london


dublin



munich yg snowy

2 comments:

iman ka said...

salam wbt

yeay orang first comment:)

bashu, i saw your picts on fb, and all the statuses berkaitan dengan bashu, but while you were here in eire/uk, i was there in msia (last minute decision jugak nak balik).. so tak sempat jumpa :(

may you find what you came looking for..and semoga dapat lebih banyaaakkkkk lagi then what you prayed for :)


Iman:)

itana said...

imannnn~
tu la aritu dok tanya2 orang, nape tak nampak iman.then baru tau iman lik mlysia =.=

alhamdulillah, allah taught me many things in soo many ways subhanallah ^^

Post a Comment