Thursday, July 29, 2010

eat your veggies~!

truly, saya tak suka sayur hijau. ye, daun itu.
bayam hijau, bayam merah, kangkung, kailan, sawi, sebutla semua sayur hijau yg wujud atas muka bumi ni.


eventually,
it has taken its toll on me.
tak sihat satu hal, lepas tu orang slalu kata, "hilang 1 nikmat kat dunia ni."
pernah 1 time when i was in form 4, terpaksa berpantang makan sebab on medications. the only thing i can eat at dat time was green veggies. nak tak nak, makan jugak la.
"Hurm..boleh je makan walaupun terpaksa. bukannya teruk sangat pun."
betul, tapi time tu je la saya mkn sayur hijau.lepas2 tu dah tak suka balik.



skarang atas sebab2 tertentu, saya try blaja makan sayur hijau. betul rasa dia macam daun, tapi daun ni la yg sihat, betul tak?

kadang- kadang, kita selalu ignore kebaikan satu- satu benda tu, just sebab kita x suka. bukannya reason apa pun, tapi ntah, sebab tak suka, sebab tu kita tak nak.
Benda tu dah obviously leads to kebaikan, tapi kita tak nak buat simply sebab 'saya tak suka.' Say, kerja sekolah yg melambak2, tepati masa, hormat mak ayah.

Ultimately, alasan 'saya tak suka' ni boleh affect hubungan kita dengan Dia. Kadang2 kita rasa macam restriction, tapi itu yg terbaik buat kita. Sama macam makan sayur, nampak cam tak best, tapi itu yg bagus. Lebih2 lagi, bila semua suruhan tu datang dari Dia. Dia yang cipta kita, so Dia tahu apa yg terbaik untuk kita. Siapa kita untuk cakap 'saya tak suka' atau 'saya tak nak buatlah' kepada Dia?

Amboiii, senang2 je cakap macam tu kat Dia yg dah bagi kita macam- macam.
Melayu mudah lupa?
Heh. Manusia memang mudah lupa.

Meh saya bagi 1 situation.
Kita dah tahu yg sayur itu memang bagus. Kalau kita bersembang dengan orang yang tak suka makan sayur, of course dia akan kata sayur itu tak best dan seribu macam lagi mende yg tak best pasal sayur. Tapi, bila kita berborak dengan org yg suka makan sayur, mesti lain pulak jawapan dia, kan. Kita memang dah tahu sayur tu bagus, so kita nak dengar cakap siapa sekarang ni?


"Sesungguhnya orang- orang yang beriman, dan orang- orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (2:218)

"Wahai orang- orang yang beriman, masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan,dan janganlah kamu ikuti langkah- langkah syaitan. Sungguh, ia adalah musuh yang nyata bagimu." (2:208)



change= hijrah.
jihad= bersungguh- sungguh.



Dare to change, will we?

Takut?



Allah kan ada :)

2 comments:

teh bunga chrysanthemum said...

saya suka semua jenis sayuran. mereka semua sedap.

itana said...

baik erni~!hihi

ey lama x jumpa erni :)

Post a Comment