Wednesday, November 11, 2009

dialogues.

SATU

(Lecture Hall 306, Ukrida, after M knows that B’s father working in public service department of Mlysia)


M: Oooo..ayah ko kerja kat Jpa.... Ayah ko tak boleh tolong2 ke?

B: (erk!) Hurm...banyak sangat dah dia tolong. Turun naik jpa. Tapi tak boleh jugak. Tak pe la.......

M: Takpe takpe.. Ada hikmahnya tu (sambil menepuk2 bahu B).

B: Yep. Betul betul. Kalo tak, takdela aku jumpa ko, pastu dok kat sebelah ko dalam lecture hall ni.

M: heeee ^_^


“ ...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
-al-Baqarah, 216.



DUA

(on the way to Penang, lebuhraya utara selatan)


A: Kak yang, bumi ni kan bulat macam bola.Tapi kenapa kita tak rasa pun dia bulat? Kenapa kita jalan2 tapi tak jatuh eh?

K: Hurm................. kalau kita semua boleh rasa yang bumi ni bulat, mesti la nanti susah aziz nak lari2 atas bumi ni. Allah memang buat macam tu, biar kita semua leh duduk kat bumi ni :)


“Maka tidakkah mereka memerhatikan langit yang ada di atas mereka, bagaimana cara Kami membangunkan dan menghiasinya.., dan Bumi yang Kami hamparkan dan Kami pancangkan di atasnya gunung2 yang kukuh dan kami tumbuhkan di atasnya tanam-tanaman yang indah, untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi setiap hamba yang kembali (tunduk kepada Allah)”
-surah Qaf, 6-8.



TIGA

(living room, apartment somewhere in Penang)


K: banyak betul la bintang malam ni.

A: ha’ah la.. kecik2 dulu bukan kamu nak jadi astronomer ke? Suka catat buruj apa ade aritu.

K: haha.betul2... Kenapa Allah cipta bintang eh?

A: (erk! Why so sudden?).. Hurm.. ada banyak reason dia.. Ada cakap kat dalam Quran. Tak silap kita ade 5 haritu kita list out kan.

“Sesungguhnya kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang dan kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar setan dan kami sediakan bagi mereka siksa neraka yang menyala-nyala.”
-al- Mulk, 5.


“Dan sesungguhnya kami telah menciptakan gugusan bintang-bintang (di langit) dan kami telah menghiasi langit itu bagi orang yang memandangnya.”
- al-Hijr, 16.

..................

sometimes, we just forget to realize that everything He created is a sign for His existence. He asks us to think, but we are too caught up with our life that mostly revolves around our selves only. They said, think out of the box.
He already said that to us, thousands of years ago.

Human = insan = pelupa, tidak sempurna.

"Ketahuilah olehmu bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan kepadamu tanda-tanda kebesaran (Kami) supaya kamu memikirkannya."
-al- Hadid, 17.


sekian, time kaseh :)

2 comments:

Zuleeza said...

"M: Oooo..ayah ko kerja kat Jpa.... Ayah ko tak boleh tolong2 ke?"

Hmmm..i really2 hope that ppl will stop thinking this way (i'm not saying that he/she is wrong..i mean, what's wrong with suggesting ur dad to help her own daughter)

cuma...we see it as a form of help but others see it as an exploitation of power

God really knows better...just imagine if ur dad succeed, ppl will start talking..but he did try his best to help u, and that's d beauty of it =D

t'ingt zaman2 kt kmb dulu, sesape yg parents die ade kaitan dgn sponsor anak die, org mesti skeptical

so, dun wori tau Bashu. u've prove to the world that u can stand by ur own. and i really respect u for that =) (gile pjg komen..sori..heheh)

itana said...

thanks zue. huuuu.kekuatan tu Dia yg beri =)

nyway, i never thought of it dat way. (pasal if my father succeed tuh). whoaaaa thanks a lot for the insight.now i got more reasons to thank Him.
thanks zue.seriously. ^^

Post a Comment