Tuesday, November 24, 2009

unanswered question



hurm..
what's your say?
i'm not asking for the movie review. no no. bukan itu yg saya tanyakan.
soalnya, anda percaya atau tidak ia akan berlaku pada 2012?
Anda ragu- ragu?
Atau anda yakin sepenuhnya dengan jawapan anda?
Atau ada suggestion tarikh lain? :P
Dont answer it loudly.
He always knows anyway.

For me, this is more like a serangan pemikiran@ mental attack @ ghazwul fiqr. u trust them, u fall into their trap. Bagai lembu dicucuk hidung, apa yang didoktrinkan oleh kuasa2 besar dunia, itulah yang diterima bulat2 oleh minda2 yang jumud dan tidak mahu berfikir.

Siapa kita untuk bertanya2 tentang bila hari kiamat itu akan berlaku?
Allah tidak mahu kita berbicara tentang bilakah terjadinya hari yg pasti itu. Dia mahu kita bersedia menghadapi kiamat itu sendiri. Even Rasulullah s.a.w. pun tak mampu nak menjawab bila Jibril bertanyakan kepadanya.

“Beritahukan aku tentang hari kiamat (bila kejadiannya)”. Beliau bersabda: “Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya “.
- Hadis 2.


Hurm.. kita sedang berbicara tentang perkara yang pasti akan berlaku.
Macam SPM dulu la. Tak tahu pun bila exact tarikh SPM akan berlangsung. Tapi, since form 4 (smangatnye~!) or that january tu dah sibuk2 nak prepare. Itu pun, spm mungkin tidak akan berlaku kalau Dia tak benarkan ia berlaku.huhuhu.


Mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang hari kiamat, "Bilakah terjadinya?" Untuk apa engkau perlu menyebutkannya(waktunya)? Kepada Tuhanmulah(dikembalikan) kesudahannya (ketentuan waktunya. Engkau (Muhammad) hanyalah pemberi peringatan bagi siapa yang takut kepadanya (hari kiamat). Pada hari ketika mereka melihat kiamat itu (kerana suasananya hebat), mereka merasa seakan-akan hanya (sebentar saja)tinggal (di dunia) pada waktu petang atau pagi hari.
- an- Nazi'at: 42-46.




p/s: Tak penting pun tahu bila. Yg penting, cukupkah amalan kita?

assalamualaikum.

1 comments:

Mitch said...

betul2.. ^^

Post a Comment