Wednesday, November 14, 2012

for the sake of having.

Having something, just for the sake of having it.

contoh 1:

kanak- kanak yang nak ada xbox/ playstation3 baru, just sebab kawan- kawan lain ada.
padahal ps2 yang ada still ok, dah ada wii, dah ada psp.
bila belikan ps3, main game tah apape je. baik main ps2 dulu.

contoh 2:

beli smartphone canggih- canggih sebab konon nak uptodate, padahal usage sama je cam henfon nokia tiga-tiga-sekupang tu.
tak reti pakai apps, tak reti nak setup wifi, tak reti nak check email, dan banyak lagi tak reti.
baik pakai henfon hitam putih polifonik dulu tu je.

contoh 3:

ehem.
beli dslr sebab semua orang yg kononnya tengah 'into' photography semua pakai slr.
padahal tak penah pun nak adjust shutter speed, nak ubah setup manual mode, nak apply micro lens.
baik pakai kamera henfon je kalau camtu. takpun pakai digicam biasa yg memang dah ada auto select scene tu.
hobi?
mungkin bukan satu alasan yang cukup kuat.
banyaknya masa awak . cough cough.

*************************************************************************************

kadang- kadang kita nakkan sesuatu just sebab orang lain ada.
kita bercakap tentang sesuatu sebab benda tu tengah hot.
terasa dihargai/ dipandang tinggi/ nampak cool bila diri sendiri ada jugak mende tu, ...kah?

ada inferiority complex yang teruk sangat ke sampai perlu macam ni?

benar, teknologi tu memudahkan.
sebab tu ramai juga orang- orang hebat ada semua teknologi yg serba pantas ni. sebab memudahkan urusan untuk sentiasa tahu perkembangan d&t, nak df orang, nak ikut meeting online, nak organize masa, nak bukak quran waktu senggang, and the list goes on.
tapi, ramai je daie hebat yang tak ada semua ni. boleh je susun masa elok2, boleh je bagi komitmen bila- bila masa je. terkagum dengan mereka yang macam ni.


there's gotta be more to life.

beza sangat orang yang ada something sebab dia tahu kenapa dia perlu ada,
dengan orang yang ada something sebab dia nak orang lain pandang dia kerana itu.
memang berbeza.
kalau keliling kita dipenuhi dengan orang- orang pandang kita just because barang apa yang kita ada,  itu sangat kasihan.
allah tak tengok apa yang kita ada,
tapi allah tengok apa yang kita buat dengan apa yang kita ada tu.
macam bani israel.
ramai sangat respect dorang atas apa yg allah dah bagi pada mereka.
tapi since dorang tak buat apape pun dengan apa yg allah bagi, lama-lama dorang sendiri nampak hina.
survival of the fittest?
true for some part.
Fit untuk jalankan tanggungjawab kita atas dunia ni.
sebab orang macam tu yg akan survive sampai akhirat insyaallah (ali- Imran: 169-171).

Mereka mengetahui nikmat Allah (tetapi) kemudian mereka mengingkarinya…” 
(QS. An Nahl: 83).


sebenarnya apa yg saya nak cakap in the very first place sangat simple.
fikir dulu sebelum beli something.
tak perlu atau tak mampu?
makanya tak payah.

sekian terima kasih.


gaya cam emo? bagi peluang sikit saya nak emo kat belog sendiri.
hurmm lately cam allergic tengok dslr. =.=

Sunday, November 4, 2012

end reaction



" tingkat keimanan kita saat itu yang akan tentukan reaksi kita pada waktu itu"
(quoted)



sangat terkesan.

macam- macam mana sekali pun, iman kita yang akan tentukan reaksi kita masa tu.

be it kita mampu bersabar ke, marah- marah ke, kecik hati ke, serabut sangat ke,
semua tu iman kita yang akan tentukan.

tapi lain pulak,
marah kerana Allah dengan marah tak tentu hala sebab iman tengah rendah.

*ketuk kepala sendiri*.

ayat feveret saya all the time,
and yes a great reminder untuk org mcm saya nih

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir (mengingat) Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram” (ar-Ra’du: 28).

Friday, November 2, 2012

saviour

truest protector, truest planner, truest saviour : the Creator.

the Creator creates a thing, the Creator creates many other things that come with the other.
the Creator knows what will harm the thing He creates, the Creator knows what will benefits the thing He creates.

He knows how to save us, from our own ignorance.

selalu, kita sering disibukkan dengan banyak benda.
sampai takde masa nak tenung laptop lama- lama, sampai takde masa untuk buang masa/ duit/ tenaga ke benda yang tak sepatutnya.
Dia sibukkan kita dengan dakwah dan tarbiyah, Dia sibukkan dengan exam sekolah dan sebagainya supaya kita fikir,
apa yang sepatutnya jadi priority kita.

idealnya: bila kita letak D&t atau exam itu jadi priority kita, kita takkan habiskan masa/tenaga/ wang kita ke perkara lain yang tak sepatutnya, 
say: tengok movie, keluar window shopping tak tentu hala, main game berjam- jam. sebab kita tahu dan rasa, bahawa kita takde masa lain untuk semua tu.
kalau tak study time ni, memang takde masa lain dah sebab waktu ni je yg kita ada untuk study. 
sebab esok ada usrah, lusa tulat ada daurah, next week ada meeting lain, dateline itu dan ini......
sebenarnya, kalau kita betul- betul cuba manage waktu kita dengan benar, takde masalah (insyaallah) untuk kita pergi program tarbiyah walaupun esoknya exam, let say.
sebab, before hand lagi kita dah isi masa betul- betul dengan belajar apape yang perlu, sebab kita tahu exam dah dekat.

selalu ditanya lepas daurah SJ,
macam mana nak tinggalkan semua tu?
kalau perkara berkaitan dengan masa; game, movie, etc, memang saya jawab macam saya tulis kat atas ni.
sebab bila dah sibuk, memang takde masa dah nak buat benda pelik- pelik ni insyaallah.
unless, kalau kita rasa exam kita tak penting dan kita terus main game/ tengok movie/ tengok bola walaupun exam dah dekat sangat2. lepas tu stress sorang- sorang. memang saja cari pasal.

cuba tahan sikit diri tu.

Allah dah cuba selamatkan kita dengan beri kita kesibukan yang insyaallah lebih bermanfaat.
tapi kalau kita sendiri indulge dengan perkara yang tak sepatutnya,
memang patut la tenggelam tak timbul- timbul.

banyak pulak bebel.
reminder untuk diri sendiri bila terasa sibuk.
Allah tu selalu bagi yang terbaik untuk kita.
kita je yang tak perasan.

wallahu a'lam.



Tuesday, October 16, 2012

indicator

A dialogue, while travelling away from home.

Ee  : Bee, awak ada tisu tak? (sambil menunjukkan tangan melekit lepas makan donut sedap)
Bee: Ada, nah.
Ee  : ee rasa macam nak cuci muka. rimas la.
Bee: saya ada wet tissue. awak nak?
Ee  : boleh, nak~
      (after lap muka), awak ni memang perempuan betul la.
Bee: erk. perempuan betul? selama ni saya laki ke?
Ee  : haha. takla. tisu awak ada, wet tissue awak ada, cukup semua. memang perempuan betul
        la.
Bee: macam tu je boleh jadi perempuan betul? senang benar.
       tapi kan, dulu saya ada classmate laki yg lengkap semua benda macam tu jugak. dia yg
       first pakai handsanitizer kat kelas kitorang. siap ada toilet tissue lagi bawah meja dia,
       bla bla bla.
Ee  : mesti dia tu cam metrosexual kan? eh ke dia lembut?
Bee: (gelak2, sambil tukar topik lain).

*************************************************

we try to make some generalisation here kejap.
kalau indicator utk jadi perempuan sebenar tu adalah dengan membawa tisu ke mana-mana,
kalau lelaki yg bawa tisu/ jaga penampilan terlebih-lebih itu metrosexual,
then,
macam mana pulak kalau seorang tu nak tahu dia betul-betul dah ditarbiyah atau tidak?

here i share a gem with you.
it's from a book actually, tapi dah sering dibahas dalam bulatan2 / perhimpunan2 gembira sebenarnya :)
take it as a gentle reminder then (for me myself also~~!) insyaallah :)
it's in indonesian btw. kalau tak faham certain words, sila tanya. jangan simpan sampai salah faham. (even google translate pun not reliable sometimes).

1.) Terbuka terhadap Perubahan

Hasil akhir dari semua proses pembelajaran adalah perubahan, termasuk tarbiyah. Hasil akhir dari tarbiyah adalah adanya perubahan. Dalam beberapa kasus, insan tarbiyah "terlanjur" besar dalam kondisi tertentu dan sulit berubah ketika kondisi telah berbeda. Perasaan telah menjadi sesuatu / seseorang yang besar itulah yang membunuh tujuan akhir dari tarbiyah.

2.) Mampu Bersikap Tegas dan Menghindarkan Diri dari Sikap Agresif

Kita tarbiyah ketika menjadi manusia yang tegas, bukan agresif. Menolak praktik syirik, menolak kemaksiatan, mempertahankan strategi dakwah, menjelaskan tujuan dakwah, dan menegakkan disiplin memang membutuhkan ketegasan, tetapi tidak membutuhkan agresivitas. Produk dari tarbiyah adalah insan yang tegas dalam prinsip, memiliki determinasi yang tinggi, sabar, serta tidak dapat diprovokasi untuk melakukan tindakan-tindakan kontraproduktif.

3.) Menjadi Peribadi yang Proaktif

Kita tarbiyah ketika proaktif terhadap hal-hal yang bermanfaat.  Kesempatan belajar dan kesempatan-kesempatan lainnya tidak boleh disia-siakan hanya karena belum mendapat "restu" dari murabbi. Atau jangan sampai kita hanya berpangku tangan menunggu wasilah-wasilah (sarana) yang direkomendasikan oleh murabbi. Rekomendasi memang diperlukan dan syura memang harus dilakukan, tetapi kedua hal tersebut bukan alasan untuk tidak proaktif. Justru syura akan dinamis dan rekomendasi akan bervariasi jika peserta syura melakukannya dengan proaktif.

4.) Menjadi Peribadi yang Memiliki Sikap Mawas Diri

Kita tarbiyah ketika tidak mudah menyalahkan orang lain. Bahkan sebaliknya, di lembaga tarbiyahlah kita mengembangkan sikap mawas diri. Tarbiyah mengantarkan seseorang untuk sadar akan pentingnya berinstitusi / berjama'ah dalam menegakkan agama. Namun kesadaran ini juga mesti diikuti dengan kesadaran bahwa sebuah jama'ah apapun adalah institusi manusia dengan segenap kemanusiaannya. Ada keunggulan di sana, ada kecerdasan, ada kehebatan, tetapi juga berserak kealpaan, keteledoran, ego, dan juga kepentingan individual. Tarbiyah menjadikan seseorang memiliki kesadaran bahwa berjama'ah / berorganisasi tetaplah lebih baik dari pada sendiri dengan segala kelemahan dan keunggulan pribadi.

5.) Menjadi Peribadi yang Mandiri

Kita tarbiyah ketika menjadi insan yang mandiri dan merdeka, bukan manusia yang bergantung pada orang lain. Fakta empiris menyajikan data bahwa para pahlawan kita memiliki jiwa merdeka yang membangkitkan energi besar dalam perjuangannya. Muhammad SAW adalah sosok yang mandiri dan merdeka, jauh dari intervensi siapa pun. Begitu juga dengan para sahabat beliau.

6.) Menjadi Sosok yang Berperasaan, Tetapi Tidak Emosional

Kita tarbiyah ketika tarbiyah menjadikan hati dan perasaan kita hidup tanpa terjebak dalam sikap emosional. Kita juga siap menghadapi ujian dan tidak cengeng, serta tidak mudah terpukul oleh sebuah kegagalan. Emosi keagamaan adalah sebuah energi yang mendorong untuk berperilaku serba religi. Sedangkan sikap emosional dalam beragama adalah ekspresi yang tidak menguntungkan dan biasanya ditimbulkan oleh pribadi yang tidak bersedia menghadapi kenyataan.

7.) Menjadi Pribadi yang Sanggup Belajar dari Kesalahan

Seseorang yang tertarbiyah adalah seseorang yang menjadikan kesalahan yang dilakukannya sebagai salah satu cara untuk belajar. Kita sudah tarbiyah ketika kita mampu menjadi manusia yang sanggup menghadapi sesuatu di masa depan. Menghadapi sesuatu di masa depan pasca kekalahan memang tidak mudah.

8.) Mampu Hidup di Masa Sekarang, Bersikap Realistik, dan Berpikir Relatif

Kita ditarbiyah ketika kita tidak menjadi bagian dari masa lalu, dalam kata lain yaitu mampu bersikap realistik, berpikir secara relatif, dan tidak mutlak-mutlakan (taqlid buta), serta memiliki kepercayaan yang tinggi. Yang dibutuhkan oleh dunia adalah seseorang yang mampu berpikir realistik dan memiliki kemampuan untuk mengimplementasikan konsep atau idealismenya di dunia ini.





Maka, sudahkah kita tarbiyah?



p/s: basically saya letak bulat2 apa yg ditulis, taknak translate siap2 because there're things that will be lost in translation if i do so. wallahu a'lam.

Thursday, October 4, 2012

Boku To Ame = 僕と雨

def: saya dan hujan.

suka kanji hujan. ada titik2 air kat dalam kanji dia. kalau kanji gunung, ada bentuk gunung. comel2.
suka ayat 13:12 ni:
  هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ
 "He is the One Who shows you lightning, which causes fear and hope, and brings up heavy clouds (with rain)."

suka hujan.
noise silenced when it rains. tenang sangat.
hujan tu rahmah allah.
jakarta lama sangat tak hujan.
till one day, sampai mimpi hujan lebat sangat2. bangun2 tido terus pegi tingkap depan, bukak pintu nak tengok hujan.and yes, kecewa lepas tu.
matahari sangat terik, tanah kering dan berdebu. takde apa yg berubah berbanding hari2 sebelum.

nearly a month after, hujan.
hepi, tapi tak lama. sebab kejap sangat. lepas tu dekat sminggu lebih tak hujan2.
then datang lagi hujan, tapi dis time rintik2 je.
kecewa lagi. sebab saya nak hujan lebat2. biar ada guruh segala. biar basah smua benda. biar gelap langit ni. biar cerah, bersih esoknya.
esoknya rintik lagi. harini rintik lagi. to the point yang taknak letak harapan tinggi sangat, takut kecewa lagi.
hujan sikit2, tapi saya tetap tak hepi. sebab nak hujan lebat2.
mengada- ngada sungguh.
Allah dah bagi, nak mintak lebih-lebih pulak.sangat tak patut =.=


"Then which of the Blessings of your Lord will you both (jinns and men) deny?"(55:13).

 Dan Dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu mohonkan kepadanya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya (menghitungnya). Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah)” [Ibrahim:34].


Jangan terlalu meminta-minta.
Allah itu maha adil, maha bijaksana, dah susun segala sesuatu menurut perhitungan yg undeniably terbaik.

astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah.